היי, אני מאיה פולק,
מדריכת שינה מוסמכת.

אני מזמינה אותך להצטרף לרשימת הדיוור שלי ולקבל עידכונים אצלך במייל​

עיקבו אחריי גם באינסטגרם

בואו לקרוא את הטור שלי
ב-Ynet הורים

מוזמנים לעקוב אחרי
גם בפייסבוק

ראש השנה לאמא טריה או אמא ותיקה

לא משנה כמה זמן אני עוסקת בתחום ההורות בדגש על שנת תינוקות וילדים, לקראת החגים תמיד עולה השאלה ומה עושים עם הילדים שלנו בערב החג?

אשתף אתכן כי מאות אמהות שפונות אלי מספרות לי שהן ב"כאסח" משפחתי כי הן אמהות טריות ובכלל לא רוצות להגיע לערב חג, מלא באנשים וגירויים, עם חוסר יכולת לשלוט על השינה של הקטן או הקטנה שלהן, ההתלהבות של הדודים והדודות מהפלא החדש שנולד, המעבר מיד ליד וההתמודדות המאוד קשה עבור אמא טריה עם תינוק צעיר,שכבר הצליח להירדם תוך כדי השיר "בראש השנה, בראש השנה …" ואז להעביר אותו  לרכב בדרך חזור בסיום החג והוא מתעורר.
כמה תסכול וקושי אותה אמא חוה ויהיו כאלו שיעדיפו מראש לוותר על התענוג.
יהיו שיעדיפו לשים לישון בשעה הקבועה, המיטה הקבועה, במקום המוכר והידוע.

ומה אני אומרת?
קודם כל אמא יקרה ואבא יקר – אתם שפויים, אנושיים ולא משנה אם אתם הורים צעירים או הורים ותיקים ו"מנוסים" ההתמודדות של שבירת השגרה בחגים תמיד תצור קונפליקט באיזושהי דרך…

נתחיל מהסוף – דעתי האישית היא שברור שיש לקיים את ערב החג ביחד עם כל המשפחה ולא משנה איפה ערב החג מתקיים, כמה זמן נסיעה הוא דורש ומה ההשלכות שנצטרך להתמודד איתן לאחר ערב החג.
הכל ניתן לתקן תוך עקביות ומטרה ברורה בגבולות לאחר שהשגרה חוזרת לעצמה.

יש לזכור שלחיים שלנו כזוג הורים, הילדים מצטרפים וההתמודדויות שונות ומורכבות ויחד עם זאת, אל תוותרו על חוויות ועל רגעים משפחתיים כי שנה שחולפת אינה חוזרת.
מה גם, שתמיד אבל תמיד יהיו שבירות שגרה ואם לא ערב חג או ארוחת שישי אז משהו אחר שיכול "לאלץ" אותנו להתמודד עם שבירת שגרה.

אז איך בכל זאת עושים זאת?
מחר נחגוג את ערב ראש השנה

אחרי תקופה ארוכה שהקורונה לא אפשרה חגיגה משפחתית משותפת כולנו מרגשים לכבוד ערב החג שהגיע.
יש לכן ילדים בגילאים 0 עד 5 שנים?
הכתבה שלי היא עבורכן.

תינוקות צעירים 0 עד 5 חודשים, אני לא בטוחה שערב חג זה משהו שלמעשה יפריע להם לישון.
ניתן להביא איתכם לערב החג את העגלה (אמבטיה) עם כמה מוצצים וחיתול בד נושם, ללכת בזמן חלון השינה של התינוק שלך לחדר צידי ופחות רועש ולנדנד את העגלה עד להרדמות מלאה.

***חלונות השינה בגיל 0 עד 5 חודשים יהיה כל שעה עד שעה וחצי.

5-8 חודשים.
יש ליצור את סדר היום הקבוע והמוכר של הילד עד לערב החג, כלומר.
5-8 חודשים, סדר יום בהתאם לחלונות שינה התואמים את הגיל, יש להשכיב לישון את שנות היום לאחר טקסון שינה קצרצר במיטה, בחדר הקבוע והמוכר של הילד שלכם וזאת כדי בלילה הוא יהיה מחוץ לבית ולכן לאפשר כמה שפחות שינויים ביום אחד.

***חלונות השינה בגיל 5-8 חודשים:
שנת בוקר- יש לשים לישון לאחר פעילות וזמן ערות של שעה עד שעה וחצי.
שנת צהריים- יש לשים לישון לאחר פעילות וזמן ערות של שעתיים עד שלוש שעות.
שנת אחר הצהריים – יש לשים לישון לאחר פעילות וזמן ערות של עוד שעתיים עד שלוש שעות מבלי להעיר את התינוק שלך ולאפשר לו לישון כמה שזקוק (בשונה מיום חול בשינה שלישית שלו).

8 חודשים עד שנה ושלוש.
יש ליצור את סדר היום הקבוע והמוכר של הילד עד לערב החג, כלומר.
סדר יום בהתאם לחלונות שינה התואמים את הגיל, יש להשכיב לישון את שנות היום לאחר טקסון שינה קצרצר במיטה, בחדר הקבוע והמוכר של הילד שלכם וזאת כדי בלילה הוא יהיה מחוץ לבית ולכן לאפשר כמה שפחות שינויים ביום אחד.

***חלונות שינה לגיל 8-15 חודשים:
שנת בוקר- יש לשים לישון לאחר פעילות וזמן ערות של שעתיים עד שלוש שעות.
שנת צהריים- יש לשים לישון לאחר פעילות וזמן ערות של שעתיים עד שלוש וחצי שעות.

שנה ושלושה חודשים-שנה וחצי.
יש ליצור את סדר היום הקבוע והמוכר של הילד עד לערב החג, כלומר.
סדר יום בהתאם לחלונות שינה התואמים את הגיל, יש להשכיב לישון את שנות היום לאחר טקסון שינה קצרצר במיטה, בחדר הקבוע והמוכר של הילד שלכם וזאת כדי בלילה הוא יהיה מחוץ לבית ולכן לאפשר כמה שפחות שינויים ביום אחד.

מגיל שנה וחצי ועד גיל שלוש שנים, לא תהיה יותר שנת בוקר ולכן שנת הצהריים תהיה בשעה הקבועה והמוכרת שהתינוק/ פעוט שלך רגיל לישון בה.
ביום של ערב חג את השינה היחידה שלהם יש לעשות בבית, במיטה ולאפשר לישון כמה שהתינוק/ פעוט שלך צריך.

ומה לעשות בערב החג עצמו?
ראשית להסביר לילד שלך במיוחד אם הוא בן שלוש עד חמש שנים שהיום זה יום חג, להסביר מה יהיה – אוכל שירים והרבה אנשים.
ולקחת איתכם בגד חלופי לשנת הלילה וכאן נפתחת אחת משתי אפשרויות:
1. כל עוד הילד שלך ער ונעים לו והוא לא מתבכיין וחווה קושי עם העייפות יתר שנכנס אליה, יש לאפשר לו להיות ער ונוכח ביחד איתכם בערב החג.
לפני היציאה מערב החג יש להחליף לבגד ההחלפה שלקחתם איתכם מראש, לדאוג שהוא שבע ולהיכנס לרכב לנסיעה חזור הביתה.
99% מתינוקות ופעוטות בגיל צעיר ירדמו בדרך נסיעה חזור לבית, כאשר תגיעו לחניה גם אם הילד שלך מתעורר את מרימה אותו לבית, למיטה שלו, בחושך מלא ובלי פתיחת גירויים מחדש ומשכיבה במיטה, נוכחת לידו, מלטפת, מרגיעה ושם עד לעצימת העיניים שלו במיטה שלו בחזרה.
אם הוא ישן ולא מתעורר – יש להעבירו למיטה להמשך השינה שלו מבלי לקטוע אותה לצרכים אחרים (כמו אוכל/ מקלחת או החלפת בגדים).

2. האפשרות השניה היא כאשר קשה לילד שלך ואת רואה שהוא כבר לא נינוח ובוכה, יש לדאוג לבגד החלפה וכניסה לשינה בחדר שהוא לא מרכז הבית.
להיכנס ביחד איתו לחדר שינה ולהיות שם איתו עד שחווה את עצימת העיניים ולחזור לשמוח בסלון החג.
אם והילד שלך מתעורר כתוצאה מרעש של הסלון, יש להיכנס חזרה ולהחזיר לישון בהתאם לאיך שהוא ישן בבית (ידיים/ מנשא/ נדנוד בעגלה או נדנוד במיטה שהוא ישן באותם הרגעים).

חשוב לי לחדד ולהדגיש כי התעוררות של ילד כתוצאה מרעש היא דבר חיובי, היא הרגל שינה שלא "בתנאי מעבדה" ובכל זאת אנחנו לא כל יום בשבירת שגרה, אבל כן כדאי לעבוד על זה פעם בשבוע לפחות בבילוי מחוץ לבית (ארוחת שישי/ בילוי במסעדה וכו'…).

ומה עם הילדים הגדולים יותר?
ילדים בגילאי 4-5 שנים הם ילדים שלרוב כבר לא ישנו שנת צהריים והערב הארוך הזה יכול להיות לא קל עבורם ובכל זאת גם איתם חשוב לעבוד על שבירת שגרה ואם היא לא נרכשה בגיל ינקות, הגיע הזמן שכן לעבוד עליה.
ראשית אפשר להסביר לילדים בגילאים כאלו שהערב יש חג והם יכולו לפגוש את המשפחה המורחבת או החברים שאיתם אתם חוגגים וכדי לאפשר להם להישאר איתכם עד מאוחר בלילה אתם רוצים שהם ישנו שנת צהריים.
איך אפשר לעודד את שנת הצהריים ביום כזה?
שנת צהריים משותפת כ-ו-ל-ם ביחד במיטת ההורים- מפתה לא? 🙂
וככה גם לכם יש מנוחה לפני ערב שמח במיוחד.

לסיכום:
לגילאים הצעירים מאוד השינוי הוא לא מהותי – יש עגלה להירדם בה ועם הרעש פשוט תתמודדו זה אחלה זמן לתרגל.
עם הפעוטות חדר שהוא לא ממרכז הבית יכול לעשות את העבודה.
והטיפה יותר גדולים – תזרמו איתם ואם ממש קשוח, נסו לתת לסבתא או סבא להתמודד, הם יכולים לעשות עבודה מצויינת בלהפעיל אותם או להרדים אותם, כן גם אם זה על הידיים תוך חיבוק.

שחררו, אל תכעסו, אל תאבקו.
ערב אחד לא הורס הרגלי שינה טובים, לכן תאפשרו לעצמכם לחגוג את החיים.
לחיי שנה טובה ובריאה לכולנו.
אמן

מאיה פולק, יועצת שינה ומדריכת הורים מוסמכת, מאמנת אישית ועסקית.
בלוגרית הורות ומאמינה בלב שלם כי לכל אמא ואבא לילדים מגיע לשתות
את הנס קפה שלהם בנחת, והכי חשוב שלא יהיה נס קפה קר.

צילום: אורלי רוזנבלט

אהבתם? שתפו עם חברים:

שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב facebook

השארת תגובה

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן