היי, אני מאיה פולק,
מדריכת שינה מוסמכת.

אני מזמינה אותך להצטרף לרשימת הדיוור שלי ולקבל עידכונים אצלך במייל​

עיקבו אחריי גם באינסטגרם

בואו לקרוא את הטור שלי
ב-Ynet הורים

מוזמנים לעקוב אחרי
גם בפייסבוק

צריך לישון בזמן כי מחר יש גן – מוכר לכן?

החופש הגדול כבר כאן והילדים שלנו שומעים את המילה חופש ונפרדים מהגננות והצוות המוכר והידוע בגן. הילדים שלנו נחשפים לגירויים שלא בדומה ליום יום שלהם כמו קייטנה, חופשה משפחתית, ים, בריכה, ולא מעט מסכים. שבירת השגרה מוציאה אותם מסדר היום המוכר והידוע שלהם ומפגישה אותם מול אינסוף גירויים והצפה שיכולה להתקיים רק בזמן חופש. ומה קורה עם השינה? האם גם אותה משחררים ומאפשרים לילדים הקטנים ללכת לישון מאוחר?

במקצועי כיועצת שינה מוסמכת אני מאמינה שתינוקות ופעוטות בגילם הצעיר לא צריכים 7 ימים בשבוע להיות ערים עד השעות הקטנות של הלילה. שינה היא עוגן עבור הילדים שלכם ויש בה הבנה של היום שנגמר והלילה שמתחיל. הנה 5 טיפים שיעשו לכם סדר, איך תשמרו על שגרת שינה תואמת גיל גם בזמן החופש הגדול:

  1. השינה משמעותית לבריאות ולהתפתחות של הילדים – שעות שינה הן חיוניות מאוד לגוף של הילדים לתפקודם ביום למחרת ובכלל. חשוב לזכור שהגוף של הילדים לא מבין שעכשיו יש חופש גדול, לכן חשוב מאוד להשכיב את הילדים לישון בשעה שאליה הם הורגלו.

    בין השעות 18:30- 20:30 הורמון המלטונין מופרש בגוף ויחד עם החושך גורם לכניסה מעולה לשנת הלילה ומומלץ לנצל את השעות האלו לצורך ההשכבה לישון, כך היא תהיה קלה יותר.
  2. שילכו לישון הכי מאוחר שאפשר כדי שיירדמו מהר וישנו יותר טוב בלילה – אחת ולתמיד תנו לי לנפץ את המיתוס הזה. הדרך ללמד תינוקות ופעוטות לישון היא לא זו, וההפך הוא הנכון. פעילות אינסופית מעוררת את הגוף, מכניסה לעייפות יתר וגורמת לכניסה לשינה הכי לא איכותית שיש, לפעמיים אפילו בבכי וסטרס שהגוף יתקשה לכבות. ובטוח לא תהיה שינה איכותית במהלך הלילה.
  3. יש לילדים שלכם הרגלי שינה טובים ובריאים – במהלך השנה הילדים אימצו סדר יום והרגלי שיה מצוינים, אל תגרמו להם לאבד אותם בגלל שיש חופש גדול וארוך. בתקופה כה ארוכה הרגלי שינה בהחלט יכולים להרס אם הכול יצא מכלל שליטה. למשל: אם כל ילד רגיל לישון במיטה שלו בימי השגרה אז בגלל שיש חופש אל תאפשרו לינה משותפת לכל אורכו של החופש. אם הילדים מכירים ורגילים לטקס שינה בכל ערב מחדש, אתם ממשיכים את טקס השינה גם לאורך החופש הגדול על מנת לשמר הרגלים טובים. זכרו שלכל חופש גדול יש סיום וחזרה של שגרה, שמרו את ההרגלים הטובים שיועילו לכם בזמן שבו תחזרו לשגרה.
  4. טקס השינה – הוא אחד הדברים הכי משמעותיים שההורים צריכים לקיים לפני הכניסה לשנת הלילה. פרידה היא לא דבר פשוט לילדים, סדר היום וההתנהלות שמנוהלת ברוטינה קבועה יוצרת להם סדר וביטחון ומפחיתה חששות. טקס השינה יוצר עקביות ומקנה ביטחון בכניסה לשנת הלילה. כבר מגיל צעיר מאוד הילדים מחפשים את התבניות כדי לייצר ביטחון, ומומלץ שיהיה מובן מה מגיע אחרי מה, טקס שינה, כיבוי אור חיבוק נשיקה ולמיטה. כאשר הדברים חוזרים על עצמם הם מאפשרים ביטחון וכניסה מאוד רגועה לשנת הלילה. אל תוותרו על טקס שינה גם בחופש הגדול.

  5. שבירת שגרה גם בעניין השינה – תתארו לכם סיטואציה בה הילדים שלכם מקבלים את הכול כמובן מאליו למשל: אפשר ממתק? כן. אפשר אחד נוסף? כן. אפשר שוקולד? כן. אפשר עוד קוביה? כן. ועוד אינסוף כן. ילדים מתרגלים לזה ומתחילים לחפש בקשות נוספות. כשיש שגרת שינה טובה ונעימה בבית בזמן החופש גדול אפשר ומומלץ להכריס על ערב בשבוע שיהיה שובר שגרה ובו הילדים יוכלו ללכת לישון מאוחר: אפשר להכריז על ערב שהוא מסיבת פיג'מות לכל בני הבית או ערב בו כל בני הבית ישנים בסלון ומביאים מזרונים לישון כולם יחד, ערב בו כולם ישנים במיטת ההורים. בערב הזה הבית נכנס לשיגעון של הנאה, שוברים את השגרה ועושים כייף ביחד. הילדים נהנים כפליים. כך אתם גם יכולים לשמור על שגרה שינה נכונה וגם משלבים שבירת שגרת שינה, לה כולם מצפים בהגעתו של החופש הגדול.

לסיכום: כאשר יש הרגלי שינה טובים ובריאים גם בזמן חופשה ארוכה, לא רק שזה נותן סדר וביטחון ושעות שינה הגורמות לגוף של הילדים להיות במצב הכי טוב שלו. יש גם חזרה לשגרה ללא מאבקים וללא התקפים, מסבירים שהולכים לישון והדברים נעשים בנועם ובשגרה נעימה. והקימה לגן ב-1.9? תהיה רגועה וטובה. חופשה מהנה!

מאיה פולק, יועצת שינה, מדריכת הורים ויועצת זוגית מוסמכת.
בלוגרית הורות ומאמינה בלב שלם כי לכל אמא ואבא לילדים מגיע לשתות
את הנס קפה שלהם בנחת, והכי חשוב שלא יהיה נס קפה קר.

 

אהבתם? שתפו עם חברים:

השארת תגובה

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן